Devizes

Devizes to Westminster

Terug van weggeweest: Britse avonturen

De laatste paar jaren is ie weer terug van weggeweest bij Levitas, dè kanowedstrijd van Engeland: de Devizes to Westminster (DW). Een prachtige race over het Kennet and Avon Canal en de Theems van ruim 200km en 77 overdragingen die elk jaar met Pasen gevaren wordt. De finish, recht voor de Big Ben in Londen. De race kan zowel non-stop worden gevaren (K2) als vier daags (K1 en K2 endeavour). Om er voor te zorgen dat de vaarders tijdens deze lange vaardagen niet van de honger of dorst uit de boot vallen worden zij ondersteund door een support crew. Deze rijdt naar bepaalde overdragingen om daar hun peddelaars van vocht, voedsel en informatie te voorzien.

Met vlakwaterhelden van weleer als voorbeelden, denk aan Jaap Kraaijenga en Eise Huizing e.a. in de jaren ’80 en ‘90, gingen in 2011 weer de eerste Levitassers sinds lange tijd de grote plas over om de uitdaging aan te gaan. Dat jaar werden Jouke en Lennart eerste in het K2 endeavour veld, de vierdaagse race dus. Dat de mannen de smaak te pakken hadden bleek vorig jaar, toen er drie Levitassers naar Engeland vertrokken. Lennart werd 7e in zijn veld in de K1. Jouke had een nieuwe K2 partner gevonden in Koen en ging samen met hem van start in de non-stop race. Door een spoorwegincident en een daarop volgende diskwalificatie is daar helaas niets van terug te zien in de uitslagen.

Ook dit jaar werd er weer gestart, ditmaal zelfs door 4 Levitassers. Vlakwaterheld van weleer Jaap Kraaijenga had zijn weg terug gevonden naar de race en vond in Lennart een K2 partner om van start te gaan bij de vierdaagse race. Bij Koen en Jouke bleef het knagen na de diskwalificatie van afgelopen jaar, dus zij verschenen weer aan de start van de non-stop race. Als voorbereiding werden er in Engeland in maart al enkele oefenwedstrijden gevaren. De zogenaamde Waterside Series bestaan in totaal uit vier wedstrijden op het Kennet and Avon Canal, met als leukste van de reeks misschien wel de Waterside C. Wegens gebrek aan K2 partner werd deze race door Jouke in K1 gestart. Lennart en Jaap starten deze race van 37km en 35 overdragingen wel gewoon K2. Hoewel Alex tijdens de DW, net als afgelopen jaar, weer voor Koen en Jouke met vocht, voedsel en informatie aan de kant zou staan, wilde ze deze race niet aan haar voorbij laten gaan en is ook zij in K1 gestart. De support taak voor maar liefst drie boten kwam daarbij op de schouders van haar mede supporster Ricci. Later in maart zijn Koen en Jouke met support Ricci nogmaals de plas over geweest, ditmaal voor de Waterside D. Het ondenkbare gebeurde, door een val van de boot brak die zijn neus, waardoor 2 weken voor de wedstrijd de boot uit de vaart kwam en achter mocht blijven in Engeland voor een mooie ‘nosejob’.

Pasen nadert na de Wateside D met rappe schreden.  Jaap en Lennart, vergezeld van hun support, gingen op donderdag al naar de overkant, zodat ze op tijd zouden zijn voor de start op vrijdag. De Nederlandse tak van non-stop ploeg, inmiddels beter bekend als ‘the Flying Dutchmen’, vertrok op vrijdag. Op zaterdag moest eerst de boot opgehaald worden. De ‘nosejob’ was gelukkig prachtig uitgevoerd een na een geslaagde kit-check konden Koen en Jouke zorgenloos van start. Ook de Britse supportpoot van ‘the Flying Dutchmen’ voegde zich in Devizes bij het team nu dus bestaande uit Koen en Jouke (in de boot) en Ricci, Andrew en Alex (op de kant). Na een laatste teamfoto was het dan toch tijd voor de start. Het eerste lange stuk van de race is nog zonder overdragingen, een mooi moment voor de support om de crew vanaf wat bruggen nog wat aan te moedigen voordat ze zelf aan de bak moeten. Na de eerste overdraag bij Wootton Rivers is het dan ook flink aanpoten. Parkeren, uitstappen, supportbak mee, wachten op de crew, vocht wissel, voedsel erin, rennen, nog meer voedsel erin, informatie erin, aanmoedigende kreet en weer terug naar de auto. Dit zo’n 40 keer, gelukkig verdeeld over twee auto’s. Gelukkig verliep de race dit jaar zonder spoorwegincidenten en zwempartijen. Wel was er de vermoeidheid (verholpen door cola en club-mate bij zowel support als crew) en de kou (verholpen door de juiste kleding en peddelmoffen). De sluis bij Teddington is de laatste voor de tidal Theems. Vanuit hier is het non-stop door naar de finish en dus ook het laatste supportmoment. Er is dan voor de support niet veel meer te doen dan nog wat zwaaien en toeschreeuwen vanaf een brug. Na 20 uur en 22 minuten op het water kwamen Jouke en Koen met een fantastische 13e tijd over de finish in Westminster. Op datzelfde moment moesten Jaap en Lennart in de vierdaagse race nog aan hun 3e dag beginnen. Hun race verliep heel  voorspoedig en zij finishten  op maandag met ruime voorsprong als 1e K2 in het endeavour veld.

Ook dit jaar was de DW weer een fantastisch avontuur aan zowel de vaar- als supportkant. De grote hoeveelheid deelnemers en het enthousiasme aan de zijlijn laat een kant van de kanosport zien die we in Nederland niet kennen. De uitdaging van de DW wordt door veel verschillende mensen aangegaan. Van beginners die net 6 maanden in een boot zitten tot de absolute marathon top van Engeland. Jong en oud, soms zelfs samen, stappen in de boot voor deze race aangemoedigd door enthousiaste vrienden, familie en clubgenoten die op de kant de support op zich nemen. Een race die zeker de moeite waard is om toch minstens eenmaal in je leven meegemaakt te hebben.

Het verslag van de Devizes van 2014 vind je hier.

 

Meer informatie over de race zelf vind je op www.dwrace.org.uk.